Netradiční vyučování

Pravá britská snídaně v 9.C

Zdeněk Havlík, 02. 07. 2017, 12:43

Snidane-AjVe středu 21. června 2017 si angličtinářská skupina paní učitelky Svobodové připravila výbornou snídani. Museli jsme se sejít už před sedmou hodinou ráno, abychom to všechno stihli nachystat, sníst i uklidit. Připravovali jsme smažené klobásky, smaženou slaninu, smažené brambory, volská oka, fazolky v rajčatové omáčce, opečený toast s máslem a pomerančovou marmeládou a čaj (ti odvážnější si ho dali správně po anglicku i s mlékem). Jen houby s rajčaty nám chyběly, protože jsme si odhlasovali, že by je jedli snad jen dva odvážní jedinci :o)).

Samozřejmě jsme hned po dovaření zasedli ke stolům a všechno zbaštili. Moc jsme si pochutnali a každý si tam našel něco, co mu chutnalo více, a něco, co méně. Prostě taková klasická rodinná snídaně – jen v trochu větším počtu. A jelikož nejsme lakomí, tak jsme se rozdělili s panem ředitelem i s naším třídním učitelem Miroslavem Slámou, kterému tuhle dobrůtku záviděla celá výpočetní třída osmáků, kterou právě učil. A zbylo i na pana školníka, protože nikdy nevíte, co bude potřeba opravit, tak jsme si řekli, že bychom ho ještě mohli na zbytek června „podplatit", aby až po nás bude opravovat třídu, moc nenadával :o))).

Škoda jen, že na téhle škole už nezažiju tyto naše tradiční „angličtinářské" akce, ale budu na ně ještě dlouho vzpomínat!

Jakub Starý, 9.C

 

Hudební produkce 6. tříd ve fyzice

Zdeněk Havlík, 02. 07. 2017, 11:17

Hudba-fyzika-2017-01Závěr učiva fyziky v šestém ročníku patří zvuku. Vše si vysvětlíme, ukážeme, vyzkoušíme. No a abychom lépe pochopili vznik zvuku a rozdíl mezi tónem a hlukem, mají žáci za úkol vyrobit hudební nástroje, poskládat kapelu a zahrát třídě. Nástroje byly rozmanité, hudba většinou lidová a každá kapela měla úspěch. Kdo na nástroj zapomněl, tak nám zazpíval.

Tóny jsme zaslechli jen občas, ale toho hluku jsme si užili celkem dost. Děkuji za trpělivost dozorujícím o přestávkách, neboť zkoušky některých kapel byly i zkouškou našich nervů...

Mgr. Erika Oravcová

Hudba-fyzika-2017-02Hudba-fyzika-2017-03

Na Aztéky v tandemu

Zdeněk Havlík, 30. 05. 2017, 19:09

Tandem-2017-02Jak jsme vás už na webových stránkách informovali, zapojili jsme se do další „Výzvy" MŠMT a na naší škole začala probíhat tandemová výuka. Zatím ji aplikujeme při výuce dějepisu, příští rok přijdou na řadu i další předměty. Tandem zkoušíme v šestých, sedmých a devátých třídách a baví jak děti, tak i jejich učitelky.

V dubnu byla jedna z dalších hodin uskutečněna v 7.B, která probírala téma mimoevropských kultur v 16. století. V přípravné hodině se žáci seznámili s filmem, který je provedl příběhem o dobytí říše Aztéků, zodpověděli si klíčové otázky příběhu a v dalších hodinách se pak věnovali tvorbě komiksů a vyprávění na toto téma. Na přiložených fotografiích můžete posoudit, jak se jim dařilo...

Mgr. Dagmar Svobodová

Tandem-2017-03Tandem-2017-04Tandem-2017-05Tandem-2017-06

Jak zpívá krajina

Zdeněk Havlík, 26. 03. 2017, 10:20

Galerie-2017-01Tento edukativní program byl součástí výstavy Photografia Natura 2016 a v novoměstské Horácké galerii jej v rámci hodin přírodovědy absolvovali žáci obou našich čtvrtých tříd.

V průběhu pořadu zapojily děti téměř všechny smysly – prohlédly si nádherné fotografie našich opeřenců, učily se rozpoznávat jejich hlasy, zjišťovaly, kdo bydlí v hmyzím hotelu, a nakonec sestavovaly budky. Formou soutěžní hry se tak dozvěděly celou řadu informací, které si pro ně moc pěkně připravil pan Pavel Haluza, za což mu patří velký dík.

Mgr. Pavlína Poláčková


Galerie-2017-02Galerie-2017-03Galerie-2017-04Galerie-2017-05

Tandemová výuka

Zdeněk Havlík, 16. 03. 2017, 19:40

Tandem-2017-011. března 2017 proběhla v 6.A tandemová výuka dějepisu. Téma hodiny bylo „Život v Řecku". Paní učitelky Jaroslava Hnízdilová a Dagmar Svobodová připravily zajímavou hodinu, během níž se žáci dozvěděli, jaké hry společně hrály děti v Řecku, na jaké hudební nástroje se učily hrát, jakým písmem psaly a jak se oblékaly.

Na základě videoukázky se učili naši žáci vytvořit řecký oděv, který se nazýval chitón, hemation či chlamys. Jak se jim to podařilo, o tom se můžete přesvědčit sami na fotografii...

Mgr. Jaroslava Hnízdilová

Mokré vysvědčení

Zdeněk Havlík, 14. 12. 2016, 16:59

Plavani-4roc-2016-01Od 21. září 2016 se žáci 4.A a 4.B pravidelně každý čtvrtek převlékali do plavek a tělocvičnu vyměnili za bazén Městských lázní v Novém Městě na Moravě. Tyto děti byly mezi prvními návštěvníky nového bazénu hned po otevření.

Dnes už jsou prvními absolventy zdokonalovacího kurzu plavání, který všichni s úspěchem ukončili 9. prosince poslední zábavnou lekcí plavání a rozdáním Mokrého vysvědčení, které bylo vylepšeno nálepkami za výborné výkony v různých vodních disciplínách. Pod trpělivým a laskavým vedením instruktorky Zdeny Markové a Gabriely Buchtové se podařilo i těm méně zdatným odbourat zbytky strachu a skutečně si ve vodě užívat. Patří jim velký dík...

PaedDr. Miroslava Kotovicová

Plavani-4roc-2016-02Plavani-4roc-2016-03Plavani-4roc-2016-04

Exotický přírodopis

Zdeněk Havlík, 15. 11. 2016, 19:06

Ruzenka-2016-01S listopadem přichází do výuku přírodopisu učivo o plazech. A tak jako každý rok největší těšení mezi žáky sedmých tříd vyvolalo učivo o hadech. Měli jsme tradičně od pana učitele Smékala zapůjčenou názornou výukovou pomůcku v podobě kamarádky Růženky - krajty královské.

Děti se přesvědčily o hebkosti sametové kůže, o síle stisku hadích svalů, dozvěděly se podrobnosti o nárocích a způsobu chovu i o životě hadů a dalších plazů...

Mgr. Martina Janíčková


Ruzenka-2016-02Ruzenka-2016-03Ruzenka-2016-04

Halloweenská hodina naposledy s 9.C

Zdeněk Havlík, 02. 11. 2016, 16:55

Halloween-9C-2016-01Halloween-9C-2016-02Halloween-9C-2016-03

 

 

 

 

V úterý 25. října 2016 se v 9.C v angličtinářské skupině paní učitelky Svobodové konala v pořadí už 3. halloweenská hodina, kterou jsme si pro ni nachystali. Tentokrát jsme se po relativně nabité hodině z minulého roku rozhodli přibrzdit, a tak jsme po počátečním zoufání z toho, že nás nic nenapadá, vymysleli řešení zdánlivě nejjednodušší... Tím se stalo sledování filmu Ukradené Vánoce (samozřejmě v angličtině), přičemž pro nezasvěcené si zde dovolím vysvětlit, že název je poněkud zavádějící, protože Vánoce si v tomto filmu vzala na starosti halloweenská strašidla. Zlatým hřebem programu naší hodiny bylo vyřezávání dýní a nesmělo chybět ani pojídání všech pochoutek, které kdo upekl a přinesl. Ano, sledování filmu a pojídání bylo opravdu jednoduché, ale vyřezávání byl už trochu tvrdší oříšek (doslova).

Paní učitelka, která netušila, co jsme to zase vymysleli za překvápko, lehce trnula hrůzou, protože naposledy vyřezávala v angličtině dýně asi před osmi roky a ty nervy tenkrát jí prý stačily :o). Naštěstí si ale nikdo nic neamputoval a výsledek dopadl více než skvěle. Pro nás deváťáky to bylo naposledy, co jsme si v angličtině tento svátek užili, a myslíme si, že i tato hodina se umístila mezi ty zdařilé...

Jakub Starý, 9.C

Náš první řidičák

Zdeněk Havlík, 01. 06. 2016, 17:10

Ridicak-2016-01Všechny děti starší deseti let už mohou jezdit samostatně na kole na pozemních komunikacích. Při dnešním poměrně hustém provozu to ale není jen tak. Než vyrazí, měly by si osvojit řadu teoretických znalostí a praktických dovedností, aby se jimi mohly v reálném životě řídit. Na naší škole absolvují prostřednictvím školního vzdělávacího plánu žáci čtvrtých tříd v rámci výuky přírodovědy nejen řadu vyučovacích hodin dopravní výchovy, ale také dva kurzy s dopravním policistou. V podzimních měsících proběhla první část, v průběhu měsíce dubna a května druhá.

Při obou se uskutečnila nejen teoretická příprava, při které se probírala pravidla silničního provozu, dopravní značky, řešení situací na křižovatkách či vybavení jízdního kola, ale také praktický výcvik na dopravním hřišti. Řidičák - nebo chcete-li průkaz cyklisty - obdrželi téměř všichni úspěšní absolventi dopravního kurzu. Nejdůležitější ovšem bude, aby se žáci naučenými pravidly opravdu dokázali řídit i v běžném životě...

Mgr. Pavlína Poláčková

Ridicak-2016-02Ridicak-2016-03Ridicak-2016-04Ridicak-2016-05

Mokré vysvědčení z bazénu

Zdeněk Havlík, 10. 04. 2016, 09:56

Plavani-2016-01Deset lekcí, deset týdnů, patnáct hodin čistého času, který naši třeťáci a čtvrťáci prožili v Městských lázních v Novém Městě na Moravě, které byly slavnostně otevřeny v listopadu loňského roku.

Hlavním úkolem plaveckého výcviku, který je součástí tělesné výchovy na 1. stupni základní školy, je naučit děti nejen základním plaveckým dovednostem, ale především tomu, aby se ve vodě cítily dobře a nebály se jí. Všechny lektorky se snažily, seč jim síly stačily, ale jak už to tak bývá, neuspěly u všech, protože takové splývání, které je pro správnou výuku různých plaveckých stylů téměř nezbytností a jde ruku v ruce s ponořením větší části hlavy pod vodní hladinu,vytváří u řady dětí nepříjemné pocity. Ve finále to však všichni úspěšně zvládli, o čemž svědčí rozdaná „mokrá vysvědčení" a Plavecké škole ze Žďáru nad Sázavou, tak patří velký dík.

 Veškerá snaha byla odměněna i tím, že účastníci plaveckého výcviku mohli v závěrečné hodině využít také relaxační bazén s divokou řekou, který si náležitě užili.

Mgr. Pavlína Poláčková

Plavani-2016-02Plavani-2016-03Plavani-2016-04Plavani-2016-05

Ten dělá to a ten zas tohle...

Zdeněk Havlík, 09. 04. 2016, 18:26

Povolani-2016-01Přijímací zkoušky pomalu klepou na dveře a nebude dlouho trvat a naši deváťáci se rozutečou na střední školy nebo různá učiliště. A tak jsme si hodinu pracovních činností trochu zpestřili bujnou fantazií.

Žáci měli za úkol představit různá zaměstnání v podobě hraných scének, které navozovaly atmosféru daného pracovního procesu. A že se toho zhostili na výbornou, netřeba dodávat. Skoro to vypadalo, že už někdy pracovali jako taxikáři, mechanici, instalatéři, lesníci, právníci, lékaři, zdravotní sestry nebo třeba pracovníci pošty či knihovny.

Každá ze scének měla nejen vlastní příběh, ale i nezbytné rekvizity. No a „hrobníci" dokonce dovedli svou roli k dokonalosti tím, že na odlehčení atmosféry nepopulárního, byť potřebného povolání přítomným podávali vynikající rakvičky se šlehačkou...

Mgr. Martina Janíčková

Povolani-2016-02Povolani-2016-03Povolani-2016-04Povolani-2016-05Povolani-2016-06Povolani-2016-07Povolani-2016-08Povolani-2016-09

Hudební nástroje ve fyzice

Zdeněk Havlík, 09. 02. 2016, 18:36

Fyzika-hudba-01Jak vzniká a jak se šíří zvuk? Co je to rezonance? Co je hlasitost a jak to, že to všechno slyšíme? A proč nás ostatní slyší jinak, než se slyšíme sami?

Na všechny otázky už známe v 9. ročníku odpovědi, a tak jsme se pustili do výroby hudebních nástrojů, dali dohromady pár kapel a spustili hudební produkci. Nástroje byly různorodé - jednoduché i pracně vyrobené, ale všechny posloužily ke svému účelu. Mohli jsme slyšet různé druhy bubnů, strunných nástrojů, vozembouch, vyrobenou kytaru, panovy flétny a další doprovodné nástroje.

Každá kapela si zvolila libovolnou píseň, kterou zahrála, a členové skupiny ji doprovodili svým zpěvem. A pokud to bylo někdy trošičku falešně, tak nám to ve fyzice nevadí, my ten zvuk rozebíráme z hlediska fyzikální podstaty. Všechny hudební produkce byly velice zdařilé...

Mgr. Erika Oravcová

Fyzika-hudba-02Fyzika-hudba-03Fyzika-hudba-04

Vánoce v angličtině

Zdeněk Havlík, 02. 01. 2016, 17:57

Vanoce-Aj-2015-01Vánoční atmosféru si v letošním roce plnými doušky užívala v poslední hodině anglického jazyka 8.B. i 8.C. Vyzdobené třídy, vánoční stromeček a hořící adventní svíčky byly znamením, že se nejkrásnější svátky v roce blíží. V hodině angličtiny si 8.B zazpívala nejznámější anglické koledy a písně, v dalších hodinách a na třídní besídce pak zazněly i ty české. 8.C si připravila soutěže s vánoční tématikou a pak si zazpívala také. A co víc, v obou třídách se nejen zpívalo, ale i tančilo.

Báječnou vánoční atmosféru samozřejmě podtrhlo i pečlivě připravené vánoční občerstvení, tentokrát i s voňavým čajem. A tak jsme si v obou hodinách užili všichni poklidnou pohodu přicházejících svátků...

Mgr. Dagmar Svobodová, Mgr. Monika Pinterová

Vanoce-Aj-2015-02Vanoce-Aj-2015-03Vanoce-Aj-2015-04Vanoce-Aj-2015-05

Newtonovy zákony v praxi

Zdeněk Havlík, 27. 12. 2015, 11:04

Newton-2015-01Předvánoční hodiny jsou vždy něčím jiné, a tak jsme se v 7.A domluvili a šli si vyzkoušet v praxi „zákon akce a reakce". Žáci se rozdělili do skupinek, vyrobili si raketu z PET lahve, upravili její tvar, aby byl co nejvíce aerodynamický, a závod raket mohl začít.

V pondělí 21. prosince 2015 jsme se sešli první hodinu v tělocvičně, vyměřili jsme vzdálenost, určili si bezpečnou zónu a začali jsme odpalovat rakety na stlačený vzduch. Každá skupina změřila dolet rakety a čas, vypočítala rychlost a určila průměrnou rychlost svojí rakety.

Některé rakety létaly přes celou tělocvičnu, některé skončily hned za startovní čárou. Dosahovaly průměrných rychlostí od 16 do 26 km/h. Všichni viděli nejen akci, ale pocítili i reakci vystřelených těles. Celá třída se u toho náramně bavila a hodinu si všichni užili.

Mgr. Erika Oravcová

Newton-2015-02Newton-2015-03

Halloween v 8.C

Zdeněk Havlík, 29. 10. 2015, 12:20

Hallow-8C-2015-01Pro učitele je vždycky radostí učit třídu, která má nejenom dobré známky, ale projevuje i zájem o daný předmět. Ještě větší radostí je ale učit třídu, která se snaží svoje poznatky z daného předmětu využívat a projevuje i aktivitu navíc. Pro mě je takovou třídou letošní 8.C. Moc mě těší, že většina dětí tady pochopila, že angličtina je nejenom povinným školním předmětem, ale i jazykem, bez kterého se ve svém životě už v podstatě neobejdou.

Už od šesté třídy vždycky čekám, když se blíží nějaký svátek, co si na mě zase vymyslí. Vánoce, Velikonoce či svátek sv. Patrika většinou oslavíme různými aktivitami a relativně „v klidu". Když však nastane Halloween, trošku se bojím. Ono vstupovat do třídy, která je zatemněná nebo v letošním roce i celá zamlžená (půjčit si přístroj na výrobu dýmu z fyziky přece nebyl problém), kde nevíte, co vás čeká za úkoly, není pro učitele vždycky spojeno s nejlepšími pocity.

Musím ale říct, že jejich programy i angličtina, kterou se vše snaží komentovat, jsou rok od roku lepší a to je moc fajn. Letos si program na Halloween připravili s předstihem, protože chtěli, aby se zúčastnila i rodilá mluvčí Mariana, která jejich hodiny navštěvuje každý pátek. A tak jsme hráli bowling s dýní, omotávali mumie a lovili jablko z lavoru plného vody. Páteční hodinu jsme si všichni moc užili a to tématické občerstvení... Mňam!

 Mgr. Dagmar Svobodová

Hallow-8C-2015-02Hallow-8C-2015-03

Zatmění Slunce

Zdeněk Havlík, 28. 03. 2015, 08:59

Slunce-2015V pátek 20. března 2015 jsme s netrpělivostí očekávali částečné zatmění Slunce. Někteří žáci přišli do školy vybavení svářečskými sklíčky, speciálními brýlemi, CD disky a disketami. V interaktivní učebně jsme měli nejlepší výhled na Slunce. O přestávkách se zde dveře netrhly a někteří netrpělivci chodili již hodinu před začátkem úkazu a byli zvědaví, „co už je tam vidět". Samozřejmě i tito nedočkavci se dočkali.

Během 3. a 4. vyučovací hodiny jsme využili nabídky gymnázia a vydali se na hřiště sledovat vše jako na dlani. Podívaná to byla úžasná. Vše předčilo naše očekávání – dění na Slunci, ochlazení vzduchu, změna světla dopadajícího na Zemi – no prostě krása...

A pro ty, kterým to nestačilo nebo se přes pilnou práci v matematice nedostali ven, byla připravena již zmiňovaná interaktivní učebna s dostupným pozorovacím materiálem. Kdo mohl, snažil se alespoň něco nafotit a památku si uchovat. Již se těšíme na další úkaz, který nám obloha někdy nabídne.

Mgr. Erika Oravcová

Do školy s domácími mazlíčky

Zdeněk Havlík, 22. 03. 2015, 09:48

Mazlicci-2015-01V ekologicko přírodopisných praktikách bylo zase jednou živo... Žáci sedmého ročníku měli za úkol donést do hodiny praktik svého domácího mazlíčka. Letos se sešlo opravdu mnoho zajímavých zástupců živočišné říše. Měli jsme možnost seznámit se s morčetem Standou nebo křečkem Sněhušem. Z okřídlených zástupců nám dělala společnost korela nebo andulka vlkovaná.

Exotické zástupce reprezentovala želva nádherná a letos poprvé nám zpestřoval hodinu i pejsek. Povídalo se o možnostech chovu, jaké jsou nároky jednotlivých zástupců na potravu, péči o tělo, prostory apod. Ti žáci, kteří neměli možnost přinést mazlíčka do školy, měli připravené velmi pěkné referáty.

Byla to veselá dvouhodinovka a já za sebe musím říct, že i pobyt v kabinetě mi během celého dopoledne mazlíčci svědomitě zpestřovali svým štěbetáním, šramocením a dupáním.

Mgr. Martina Janíčková

Mazlicci-2015-02Mazlicci-2015-03Mazlicci-2015-04Mazlicci-2015-05Mazlicci-2015-06Mazlicci-2015-07Mazlicci-2015-08Mazlicci-2015-09

Přírodopis s Růženkou a Adélkou

Zdeněk Havlík, 16. 11. 2014, 11:39

Ruzenka-2014-01Žáci sedmých tříd se v hodině přírodopisu ocitli tak trochu v divočině, neboť výuku jim zpestřily již tradičně plazí kamarádky Růženka s Adélkou. Učivo o ještěrech a plazech si tedy mohli doslova osahat. Růženka zastupovala hady, neboť se jedná o krajtu královskou, a Adélka reprezentovala ještěry, konkrétně agamu vousatou.

Tímto děkujeme za zapůjčení exemplářů panu učiteli Smékalovi.

Mgr. Martina Janíčková


Ruzenka-2014-02Ruzenka-2014-03Ruzenka-2014-04Ruzenka-2014-05

Vůně skořice a čokolády

Zdeněk Havlík, 08. 11. 2014, 10:51

Cokolada-2014-01V rámci projektu Zdravá škola, který běží pod záštitou Kraje Vysočina již několik let, provoněla celou naši budovu na sklonku měsíce října a v prvních dnech listopadu vůně skořice. Připomněla nám tak, že se pomalu, ale jistě blíží nejkrásnější svátky roku – Vánoce.

Žáci obou pátých tříd spolu se sedmáky nejen upekli, ale s vervou sobě vlastní také ochutnali sušenky z ovesných vloček, po kterých se jen zaprášilo...

Mgr. Pavlína Poláčková


Cokolada-2014-02Cokolada-2014-03Cokolada-2014-04Cokolada-2014-05

Čtení s maminkami

Zdeněk Havlík, 13. 06. 2014, 07:52

Cteni-mainek-2014-01Druhou neděli v květnu slavily maminky svátek. Ve 2.A jsme jej oslavili tím, že jsme si maminky pozvali do hodin čtení v rámci projektu Celé Česko čte dětem a maminky si vyzkoušely být na chvilku paní učitelkou. Maminky, které měly čas a odvahu přijít mezi nás, se svého úkolu zhostily úžasně! Každá byla skvěle připravená a pro děti to byl zážitek. Dokonce si i vyslechly čtení v jazyce slovenském a německém.

Maminky za čtení dostaly dáreček a ještě jednou jim všem moc děkujeme, že mezi nás přišly a strávily s námi čas. Byly opravdu úžasné!

Mgr. Jaroslava Truksová

Cteni-mainek-2014-02Cteni-mainek-2014-03Cteni-mainek-2014-04Cteni-mainek-2014-05 

Netradiční hodina fyziky v 8. ročníku aneb vyrábíme hudební nástroje

Zdeněk Havlík, 05. 06. 2014, 14:38

Fyzika-2014-01V květnu nám paní učitelka Oravcová zadala zvláštní domácí úkol – měli jsme si vyrobit nějaký netradiční hudební nástroj, vytvořit si skupinky a v nich se domluvit, co se bude hrát. A tak jsme se pustili se do práce. Ve třídě vznikla spousta různorodých hudebních skupin, a proto to bylo velice zajímavé.

Někteří pískali na píšťalky, jiní zase hráli třeba na podomácku vyrobené bubny. Každému z nás dalo dost práce udělat svůj hudební nástroj, shodnout se ve skupinách a sehrát se. Tak jako tak to byl jeden lepší výkon než druhý a myslím si, že se každému tato netradiční hodina fyziky líbila.

Kateřina Brožová, 8.B

 Fyzika-2014-02Fyzika-2014-03Fyzika-2014-04

Více článků...

Strana 1 z 2

« 1 2 »