Koncepce rozvoje a řízení školy na období 2022-2028
Úvod
Koncepce rozvoje a řízení školy vyjadřuje vize a záměry pro období 2022-2028. Koncepce vychází z dlouhodobého plánu školy, analýzy současného stavu, aktuálních trendů ve školství, ze školské legislativy a vlastních zkušeností. Dokument je zaměřen na oblasti, které jsou pro zdárné fungování školy důležité.
Motivační název:
Motto: „Podej mi ruku, pomohu ti jít.“
Charakteristika školy
Základní škola Nové Město na Moravě patří mezi nejstarší školy okresu Žďár nad Sázavou a za více jak 145 let své existence zaujala v regionu své pevné místo. Od 1. 1. 2000 byla škole zřizovatelem přiznána právní subjektivita a od tohoto data hospodaří jako příspěvková organizace. Od roku 2003 byla ke škole připojena i malotřídní ZŠ Slavkovice s 1. až 4. ročníkem.
Součástí základní školy – kromě hlavní budovy na Vratislavově náměstí – jsou i tři odloučená pracoviště, ve kterých je celkem k dispozici 36 učeben, včetně poloodborných a odborných pracoven. Škola nyní disponuje odbornými pracovnami pro chemii a fyziku, matematiku, přírodopis, zeměpis, dějepis, výtvarnou výchovu, hudební výchovu, praktické činnosti (žákovská dílna) a dále může využívat tři učebny pro výuku informačních technologií a tři učebny pro výuku cizích jazyků, tělocvičnu a školní pozemek. Pro stravování žáků i cizích strávníků je k dispozici moderní školní jídelna. Všichni strávníci mají možnost výběru ze dvou jídel, objednávat a odhlašovat obědy si mohou prostřednictvím internetu.
V současné době má škola cca 540 žáků, z nichž skoro polovina dojíždí z okolních obcí. I když se počet žáků během uplynulého období stabilizoval, můžeme prostorové podmínky školy stále označit za ne zcela vyhovující. Neustále se potýkáme s nedostatkem kmenových učeben a samostatných místností pro jednotlivá oddělení školní družiny..
Součástí školy je i šest oddělení školní družiny (z toho jedno oddělení v ZŠ Slavkovice). Dvě oddělení družiny jsou umístěna v relativně nedávno vybudovaných prostorách v budově na Vratislavově náměstí 123, provoz třetího, čtvrtého a pátého oddělení probíhá v prostorách kmenových tříd hlavní budovy.
Základní principy, oblasti a cíle rozvoje školy
Oblast výchovně vzdělávací
Naše základní škola by měla být pro všechny děti, pedagogy i rodiče bezpečným prostředím, ve kterém mohou žáci získávat kompetence potřebné pro aktivní občanský, profesní a osobní život. Snižujeme nerovnosti v přístupu ke kvalitnímu vzdělávání a umožňujeme maximální rozvoj potenciálu všech žáků.
Smyslem a cílem vzdělávání je vybavit všechny žáky souborem klíčových kompetencí na úrovni, která je pro ně dosažitelná, a připravit je tak na další vzdělávání a uplatnění ve společnosti. Získané klíčové kompetence tvoří neopomenutelný základ žáka pro celoživotní učení, vstup do života a do pracovního procesu.
Základním principem výchovně vzdělávacího procesu na naší škole je opustit ustálené formy výuky a nahradit je činnostními formami učení, při nichž je žák veden k aktivní tvořivé práci.
Začleňujeme inovativní formy výuky – projektové dny, badatelské kluby, digitální kompetence. Usilujeme o to, aby obsah učiva i pedagogické metody reagovaly na požadavky moderního školství, odpovídaly potřebám žáků a byly v souladu s vědeckým poznáním v duchu zásad vlastenectví, humanity a demokracie.
Naším cílem je zajistit rovné příležitosti pro žáky a vytvořit srozumitelnou, zajímavou a reálnou vzdělávací nabídku, která bude věkově přiměřená. Během školní docházky chceme dát žákům potřebný prostor pro rozvíjení jejich tvořivých schopností při maximálním respektování jejich zájmů a možností a vybavit je základními znalostmi a dovednostmi. Proto chceme, aby škola byla otevřenou a konstruktivní institucí, ve které budou mít zájem pracovat a tvořit nejen zaměstnanci, ale zejména žáci.
Důležitým prvkem je nejen udržovat na škole vytvořený funkční, vstřícný a respektující komunikační systém, který zahrnuje pedagogy, rodiče, žáky a širokou veřejnost, ale zejména ho nadále rozvíjet a zdokonalovat – např. širokou informovaností o vzdělávací nabídce školy, podporou žákovského parlamentu, obnovou a aktualizací internetových stránek, akcemi pro veřejnost a využíváním sociálních sítí.
Vyučovací proces je realizován podle vlastního vzdělávacího programu, který nejlépe vyhovuje zaměření školy a umožňuje jeho realizaci. Naším cílem je, aby výuka probíhala přiměřenou formou každému dítěti a přitom zajistila vysokou úroveň znalostí a dovedností při využití rozmanitých forem a metod práce a při výběru různých zdrojů informací.
Chceme rozvíjet systémové myšlení žáků, které má svůj základ v práci s daty. Naučit je samostatnému vyhledávání a zpracovávání informací a jejich třídění na základní a podružné. Velkou pozornost věnujeme rozvoji digitální, čtenářské, matematické a sociální gramotnosti a snažíme se rozvíjet zájmy a schopnosti žáků vhodným výběrem volitelných i nepovinných předmětů.
Tyto zdroje mají žákům usnadnit nejen jejich další vzdělávání, ale také jim pomoci orientovat se i ve všech obtížných situací, správně formulovat a vyjadřovat svoje myšlenky, názory a nově získané vědomosti, umožnit jim kreativně myslet, kriticky uvažovat, efektivně komunikovat a mít touhu se celoživotně vzdělávat. V rámci školních a třídních managementů chceme rozvíjet u žáků jejich dovednosti a samostatné myšlení, aby získali takové návyky práce v týmu, při kterých by uplatnili nejen své znalosti, ale pomocí nich by i tým řídili.
Žákům se speciálními vzdělávacími potřebami chceme věnovat maximální individuální péči, kterou koordinuje školní poradenské pracoviště ve složení výchovná a kariérní poradkyně, metodička prevence sociálně patologických jevů a školní speciální pedagožka. Zajišťujeme individuální vzdělávací plány, pedagogickou intervenci a umožňujeme žákům využívat předmět speciální pedagogické péče. Patřičnou podporu poskytujeme žákům nadaným. Máme určenou koordinátorku nadání, která se této oblasti věnuje.
Hlavním výchovným cílem školy je vychovat jedince, který bude ctít pravdu a spravedlnost, chránit lidská práva, svobodu a demokracii. Umožnit každému žákovi rozvoj odpovídající jeho dispozicím (vrozeným i získaným) a usilovat o jeho optimální studijní úspěšnost.
Při výchově chceme úzce spolupracovat s rodiči i s širokou veřejností. Chceme žáky naučit odpovědnosti za sebe i za společenské chování, úctě i respektu k lidem všech ras, národností a náboženského vyznání.
Naším cílem je člověk úspěšný a spolehlivý. Aby dosáhl takové roviny, musí být vyspělý jak po stránce morální, tak i po stránce vědomostní. K naplnění tohoto cíle vede zejména partnerský vztah mezi učitelem a žákem, mezi žáky i učiteli navzájem.
Zaměření školy – profilace
Škola je zaměřena na informační technologie. Výuku v této oblasti realizujeme nejen v rámci specializované třídy, kterou otevíráme od 6. ročníku na základě výsledků přijímacích zkoušek, ale i nespecializovaných tříd. Na 1. stupni je výuka zaměřena všeobecně na získání základních znalostí v oblasti informačních technologií.
Cílem vzdělávacího procesu na 2. stupni není jen získání základních znalostí v oblasti uživatelských programů, tvorba webových stránek, práce s multimédii, různými programovacími jazyky apod., ale zejména práce s informacemi, jejich vyčleňování, třídění, aktivní osvojování a používání. Základním principem výchovně vzdělávacího procesu je opustit ustálené formy výuky a nahradit je činnostními formami učení, při nichž je žák veden k aktivní tvořivé práci. Tím se vytváří podmínky ke vzájemné komunikaci mezi učitelem a žákem, ale i mezi žáky navzájem, rozvíjí se smysl pro týmovou práci, vede žáka k přemýšlení, k samostatnosti a sebehodnocení. Žák se tak aktivně podílí na vlastním vzdělávání.
Druhou naší neméně důležitou profilací je ekologická výchova. Zde vedeme žáky k pochopení souvislostí a složitostí vztahů člověka a životního prostředí, k osvojení si odpovědnosti za jednání a přístup jedince i celé společnosti k životnímu prostředí. Učíme je citlivě vnímat zákonitosti přírody a poznávat podmínky života, strukturu a funkci ekosystémů i celé biosféry. Vedeme jedince k aktivní účasti na ochraně a utváření prostředí a ovlivňujeme v zájmu udržitelnosti rozvoje lidské civilizace životní styl a hodnotovou orientaci žáků.
Žáci si osvojují konkrétní dovednosti a návyky nezbytné k pochopení komplexnosti a složitosti životního prostředí, naučí se řešit problémy týkající se životního prostředí a těmto problémům předcházet. Naším hlavním cílem v této oblasti zůstává i nadále získávání, upevňování a rozšiřování znalostí, dovedností i návyků z ekologické oblasti. Aktivně se zapojujeme do mezinárodní programu Ekoškola, do projektu Škola podporující zdraví i dalších ekologických aktivit.
Velkou pozornost věnujeme i výuce cizích jazyků. Jsme školou, která již od 1. ročníku zařazuje do učebního plánu výuku anglického jazyka. Jako druhý cizí jazyk nabízíme žákům od 7. ročníku výuku německého, ruského jazyka a francouzského jazyka. Hlavním cílem v této oblasti je připravit žáka pro život v jednotlivých zemích EU.
V takto nastolené cestě chceme i nadále pokračovat, upevňovat a rozvíjet stávající cíle a principy našeho výchovně vzdělávacího procesu.
Materiální podmínky
Pro stravování žáků je k dispozici moderní školní jídelna. Zde bychom rádi vytvořili pro kuchařky optimální pracovní podmínky a pro strávníky příjemné prostředí, což je zejména v horkých měsících roku za současné situace téměř neřešitelný problém. Naší snahou je vybavit prostory pro přípravu i konzumaci jídel novým účinným systémem vzduchotechniky, který by zmíněný problém vyřešil.
Usilujeme o to, aby všechny odborné pracovny byly vybaveny moderní didaktickou technikou – např. interaktivní tabule, nástěnné dotykové panely, dataprojektory, vizualizéry, počítače apod. Podstatnou část této techniky chceme postupně zavádět i do kmenových učeben. V pracovním procesu používá škola více jak 200 počítačů začleněných do počítačové sítě a připojených k internetu. V současné chvíli disponujeme třemi odbornými pracovnami informačních technologií.
Pravidelně se snažíme obnovovat vybavení tříd nábytkem a dalšími učebními pomůckami.
Hlavním cílem této koncepce je poskytnout žákům kvalitní vzdělávání, při kterém je důraz kladen na jedinečnost každého žáka. Pro splnění tohoto cíle je zapotřebí vytvořit ve škole pozitivní klima, kde by panoval vyvážený a všemi stranami respektovaný vztah mezi žákem, učitelem a rodičem.
V rámci dlouhodobého plánu chceme uskutečnit další akce, které povedou ke zlepšení pracovního prostředí – vybudování samostatného vstupu do školní jídelny pro cizí strávníky, vybudování technického zázemí v prostoru bývalé kotelny, rekonstrukce podlah, dveřních zárubní a dveří v jednotlivých třídách, rekonstrukce prostorů sborovny a ředitelny.
Personální podmínky
Hlavním cílem v oblasti personální zůstává i nadále stabilizace pedagogického sboru. V současné době je kvalifikovanost pedagogů 100% a tu chceme i nadále udržet. Škola také disponuje pracovníky pro specializované činnosti (koordinátor školního vzdělávacího programu, koordinátor ekologického vzdělávání, výchovy a osvěty…), kteří splňují kvalifikační předpoklady pro výkon těchto činností.
Kromě stoprocentní kvalifikovanosti pedagogických pracovníků je naším dalším cílem i vysoká aprobovanost (odbornost) pro výuku jednotlivých předmětů. Zde chceme docílit více jak devadesátiprocentní aprobovanosti (odbornosti) pro výuku všech předmětů a stoprocentní v hlavních předmětech (M, Čj, Ch, F, Aj, Rj, Nj, Fj apod.). Chceme vytvořit pro pedagogické pracovníky kvalitní podmínky a dostatečný prostor pro další vzdělávání i pro rozšiřování jejich odborné kvalifikace.
Závěr
Hlavní cíle, koncepce a profilace školy z hlediska dlouhodobých i krátkodobých plánů jsou svým obsahem otevřenou písemností, která bude pružně reagovat na potřeby školy a společnosti.
Dobře fungující škola je dlouhodobý proces, jenž vyžaduje systematickou a koncepční práci i spolupráci všech zainteresovaných stran, které se podílejí na chodu školy. Dobře fungující škola je pak ukazatelem kvality a hodnoty, na kterou jsou všichni patřičně hrdi.
Mgr. Hana Knapčoková
ředitelka školy
Rychlé kontakty
ZÁKLADNÍ ŠKOLA
Vratislavovo náměstí 124
Nové Město na Moravě
592 31
IZO: 102943087
IČO: 70284725
kancelář: 566 598 500
ředitelna: 566 598 501
zs1@nmnm.cz
Školní jídelna
tel. 566 598 580
jidelna@zs1.nmnm.cz
Školní družina
tel. 566 598 570
druzina@zs1.nmnm.cz
Pracoviště Sportovní ulice 321
1.–3. roč.
tel. 566 598 541
Pracoviště Slavkovice 7
tel. 566 598 560
Krizová linka proti šikanování
tel. 721 374 364