Výprava do reálného i virtuálního světa

redakce  Sdílet článek na nebo

Strojírenství, modelování a virtualizace. Jak to jde dohromady?

Výprava do reálného i virtuálního světa

Zvládnout základní školu, absolvovat střední školu, vystudovat vysokou školu, získat dobré zaměstnání. Takový je plán většiny žáků ze specializované třídy na výpočetní techniku. Pro jaký obor se ale rozhodnout? Bude to spíše humanitně zaměřená škola, anebo škola zaměřená technicky?

Odpověď na tuto zásadní otázku jsme tentokrát hledali ve strojírenském podniku Žďas, který je jedním z největších zaměstnavatelů v regionu, a na Střední průmyslové škole ve Žďáře nad Sázavou. Prošli jsme si všechny důležité části podniku – oddělení elektrických systémů, programování PLC automatů, obrobny a ozubárny, slévárny a kovárny. Poznali jsme, jak se dělá dřevěný a polystyrenový model na modelárně a formovně. Naše znalosti z chemie jsme mohli částečně uplatnit při sledování tavení oceli v elektrických obloukových pecích, proces zušlechťování oceli byl jeden z nejzajímavějších. Celá exkurze probíhala za plného provozu a někdy bylo prachu a hluku opravdu hodně.

O to víc jsme si v klidu užili na průmyslové škole přednášku o virtuální realitě a modelování. Virtuálně jsme si prošli Zelenou horu a architektonicky navržený rodinný dům. Jak moc v téhle oblasti udělaly počítače pokrok! Co vše bude v budoucnu možno vidět ve virtuální anebo smíšené realitě? Jaké výkony počítačů budou pro zobrazení virtuálního světa potřeba? Jak moc bude virtuální realita součástí našeho běžného života? To vše jsou otázky a výzvy pro další generace žáků. My jsme teprve na začátku technologií, které umožňují vytvářet iluzi skutečného světa…

Mgr. Miroslav Sláma